Tuesday, November 07, 2006

Vino Fiorentina

Dat ook de liefde voor een voetbalclub door de maag gaat bleek vanmiddag toen ik in Via Pisana mijn lege wijnflessen liet bijvullen met fris en fruitige vino nuovo, persing 2006. Terwijl de mevrouw van de vino sfuso-winkel op haar hurken onder de tap zat, maakte ik een rondje langs de rijk gevulde stellages met flessen olio olivo, limoncello en nog veel meer alcoholische varia zoals vino Violone. Ik bekeek de fles wijn met het opvallende paarse etiket waarop het logo van voetbalclub Fiorentina was gedrukt. 'Goede wijn?', vroeg ik de verkoopster. 'Oh jazeker, een lekker volle Chianti met een alcoholpercentage van 13,5%. Ik geloof niet dat dat bevordelijk is voor de prestaties op het veld maar het is heerlijk in combinatie met wild of een bistecca Fiorentina', antwoordde ze enthousiast. Ik las de regels op de achterkant van het etiket: 'Deze Chianti is gemaakt om de historische promotie van Fiorentina naar de Serie A in 2004 te vieren. De wijn is een produkt van de oogst van 2004 en is gebotteld door de fattoria dell'Entrata. Een deel van de opbrengst wordt gebruikt om Fiorentina's nieuwe traininsgcomplex te financieren'. Daar wilde ik mijn steentje wel aan bijdragen en kieperde twee flessen in mijn mandje.

Vino Violone
11€ per fles of 30€ voor drie flessen.
Te bestellen via: www.campusviola.com

No comments: